Regulamin Użytkownika – część I

  1. Niniejszy dokument, zwany dalej "Regulaminem", określa zasady korzystania przez Użytkowników, z usług rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych, dostępnych za pośrednictwem Krajowego Systemu Informacji Dronowej (KSID). Dostęp do rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych jest zagwarantowany Użytkownikom poprzez stronę internetową: drony.gov.pl
  2. Użyte w niniejszym dokumencie pojęcia oznaczają:
    1. administrator danych — administratora danych, o którym mowa w art. 4 pkt 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);
    2. bezzałogowy statek powietrzny — bezzałogowy statek powietrzny w rozumieniu art. 3 pkt 30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1, z późn. zm.);
    3. dane osobowe — informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej ("osobie, której dane dotyczą"); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej, o której dane są zbierane w ramach korzystania przez Użytkownika rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych, ze strony internetowej drony.gov.pl, oraz w KSID — m.in. w zakresie niezbędnym do wpisu do rejestru, składania oświadczeń oraz przeglądania danych dotyczących kwalifikacji pilotów bezzałogowych statków powietrznych i operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych i danych dotyczących używanych systemów bezzałogowych statków powietrznych; dane te są również zapisywane w plikach cookies.
    4. operator SBSP — operator systemu bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.);
    5. pilot BSP — pilot bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 3 pkt 31 rozporządzenia nr 2018/1139/UE;
    6. SBSP — system bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 2 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
    7. uwierzytelnienie — proces polegający na potwierdzeniu zadeklarowanej tożsamości Użytkownika logującego się do rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych;
    8. Użytkownik — korzystająca z KSID:
      1. osoba fizyczna o pełnej zdolności do czynności prawnych uprawniona do korzystania z rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych lub upoważniona przez innego Użytkownika na jego ryzyko i odpowiedzialność;
      2. osoba fizyczną o ograniczonej zdolności do czynności prawnych, w tym osoba w wieku pomiędzy 16 rokiem życia a pełnoletniością pod warunkiem wyrażenia zgody przez jej rodzica albo przedstawiciela ustawowego;
      3. osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, w tym przedsiębiorca, stowarzyszenie, fundacja.
  3. System KSID jest elektroniczną platformą usług umożliwiającą rejestrację operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonujących operację przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego, których przepisy prawa zobowiązują do rejestracji.
  4. Korzystając z KSID, Użytkownik wyraża zgodę na zapisanie w plikach cookies danych o sposobie korzystania przez niego z tego serwisu. Dane zapisane w plikach cookies są wykorzystywane tylko i wyłącznie do celów administrowania serwisem.
  5. System KSID aktualnie umożliwia Użytkownikowi:
    1. dostęp do wystawionych dla Użytkownika dokumentów poświadczających na profilu operatora uprawnienia operatora SBPS oraz — jeżeli zostało utworzone — na profilu pilota kwalifikacje pilota BSP;
    2. dostęp do wzorów wymaganych przepisami prawa wniosków w obszarze wykonywania operacji przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej;
    3. umożliwienie złożenia dokumentów w formie elektronicznej, w tym oświadczeń oraz pełnomocnictw.
  6. Użytkownik zobowiązany jest do korzystania z KSID w sposób zgodny z obowiązującym prawem, normami społecznymi oraz postanowieniami niniejszego Regulaminu. Korzystanie z KSID jest bezpłatne.
  7. Z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie odpowiada za szkody powstałe w związku z działaniem KSID, jej użytkowaniem, bądź w związku z niewłaściwym działaniem, błędami, brakami, zakłóceniami, defektami, opóźnieniami w transmisji danych, wirusami komputerowymi, awarią linii lub systemu KSID czy też nieprzestrzeganiem Regulaminu przez Użytkowników.
  8. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie ponosi odpowiedzialności za brak dostępu do KSID z przyczyn niezależnych od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
  9. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego udostępnia Użytkownikom KSID dostępną na stronie internetowej drony.gov.pl, po zalogowaniu się.
  10. Z KSID może korzystać Użytkownik, który aktywował konto w KSID, oraz — w ramach funkcjonalności KSID — również rodzic albo przedstawiciel ustawowy danego Użytkownika lub jego pełnomocnik ustanowiony za pośrednictwem KSID.
  11. Użytkownik ma obowiązek zapoznać się z postanowieniami określonymi w niniejszym Regulaminie i jest zobowiązany do ich przestrzegania.
  12. Konto w KSID aktywuje się poprzez zalogowanie się za pomocą serwisu internetowego drony.gov.pl, po uwierzytelnieniu się, zaakceptowaniu niniejszego Regulaminu oraz klauzuli RODO.
  13. Użytkownik ma prawo korzystać z usług dostępnych w KSID z chwilą aktywacji konta.
  14. Każdy Użytkownik posiada tylko jedno konto KSID.
  15. Zabrania się korzystania z kont innych Użytkowników oraz udostępniania swojego konta innych osobom, z wyłączeniem przypadków gdy dana osoba działa — w ramach funkcjonalności KSID — jako rodzic albo przedstawiciel ustawowy danego Użytkownika lub jego pełnomocnik ustanowiony za pośrednictwem KSID.
  16. Polityka prywatności opisująca, w jaki sposób dane osobowe są przetwarzane w KSID, dostępna jest pod adresem: https://drony.gov.pl/polityka-prywatnosci oraz w klauzuli RODO.
  17. Do dostępu do aktualnych dokumentów znajdujących się w KSID wymagany jest dostęp do sieci Internet.
  18. Użytkownik zobowiązany jest do korzystania z wszelkich informacji i materiałów udostępnionych za pośrednictwem KSID, niebędących danymi osobowymi tego Użytkownika, jedynie w zakresie dozwolonego użytku.
  19. Użytkownik jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o każdym przypadku naruszenia jego praw w związku z korzystaniem z KSID.
  20. Użytkownik może w dowolnym czasie przestać korzystać z KSID.
  21. Użytkownik korzysta z KSID dobrowolnie i na własną odpowiedzialność.
  22. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, że Użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za naruszenie prawa, bądź szkodę wyrządzoną działaniem Użytkownika związanym z korzystaniem przez niego z KSID, w szczególności związane z nieuprawnionym udostępnieniem osobom trzecim danych osobowych dostępnych za pomocą funkcji oferowanych przez KSID.
  23. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, że nie ponosi odpowiedzialności za:
    1. szkody będące wynikiem niedokonania przez Użytkownika aktualizacji;
    2. szkody będące wynikiem korzystania przez Użytkownika z KSID w sposób niezgodny z prawem lub Regulaminem;
    3. jakość i dostępność usług telekomunikacyjnych, niezbędnych do pobrania przez aplikację KSID, świadczonych przez operatora telekomunikacyjnego, z którego usług korzysta Użytkownik;
    4. nieprawidłowości funkcjonowania KSID wynikających z nieprawidłowości działania systemu operacyjnego lub urządzenia mobilnego, z którego korzysta Użytkownik, w szczególności za nieuprawniony dostęp i działania, będące wynikiem działania złośliwego oprogramowania komputerowego, bądź niezabezpieczenia go przez Użytkownika.
  24. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, że przewiduje się dalszy rozwój KSID oraz wprowadzanie nowych funkcji w przyszłości, co może powodować konieczność aktualizowania KSID, w tym powstanie obowiązku potwierdzania zapoznania się z nowymi wersjami Regulaminu. O rozszerzeniu funkcjonalności i wynikających stąd zmianach dla użytkowania Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje w komunikatach prasowych. Ponadto o zmianach Regulaminu Użytkownik zostanie poinformowany podczas uwierzytelniania.
  25. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ma prawo do dokonywania niezbędnych przerw w dostępie do świadczonych usług w związku z prowadzonymi pracami konserwacyjnymi lub modernizacyjnymi.
  26. O przerwie w dostępie do świadczonych usług, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może poinformować za pomocą poczty elektronicznej lub komunikatu typu "Push" lub na stronie internetowej oraz poprzez portale społecznościowe.
  27. W przypadku zaistnienia awarii, która może spowodować czasowe utrudnienie w dostępie do świadczonych usług, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje o awarii i przewidywanym czasie jej usunięcia poprzez zamieszczenie informacji na stronie internetowej oraz poprzez portale społecznościowe.
  28. Majątkowe prawa autorskie do KSID należą do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej reprezentowanego przez Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Prawa autorskie podlegają ochronie przewidzianej w ustawie z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
  29. Udzielona licencja jest niewyłączna, nieprzenoszalna i nie uprawnia do udzielania dalszych licencji (sublicencji).
  30. Licencja jest udzielana na czas korzystania z KSID zgodnie z jej przeznaczeniem.
  31. Korzystanie z aplikacji KSID nie oznacza nabycia przez Użytkownika jakichkolwiek praw autorskich.
  32. Niniejszy Regulamin obowiązują od dnia jego opublikowania.
  33. Regulamin jest udostępniony nieodpłatnie w postaci umożliwiającej ich pobranie, utrwalenie i wydrukowanie.
  34. W kwestiach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy obowiązującego prawa, w tym w szczególności Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
  35. Niniejszy Regulamin może być w każdym czasie i w dowolnym zakresie zmieniany. Zmiany obowiązują od momentu ich opublikowania.
  36. W przypadku zmiany treści Regulaminu Użytkownik zarejestrowany zostanie o tym fakcie poinformowany podczas uwierzytelniania.
  37. KSID wykorzystuje zaawansowane rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa KSID. Jednakże każdy Użytkownik zobowiązany jest do dbałości o bezpieczeństwo urządzenia, za pomocą którego korzysta z KSID.
  38. W tym celu wskazane jest postępowanie zgodne z następującymi zaleceniami:
  39. Przed zalogowaniem się na swoje konto należy sprawdzić:
    1. czy adres na stronie logowania zaczyna się od przedrostka https, oznaczającego protokół, odpowiadający za bezpieczeństwo połączenia;
    2. czy w przeglądarce występują informacje wskazujące, że połączenie jest szyfrowane, czy w obrębie okna przeglądarki internetowej znajduje się symbol kłódki, co gwarantuje, że sesja jest szyfrowana protokołem SSL, pozwalającym na bezpieczną komunikację. W zależności od przeglądarki, kłódka może pojawić się w pasku adresowym lub w pasku stanu w dolnej części ekranu;
    3. zawsze należy sprawdzać ważność i poprawność certyfikatu strony do logowania.
  40. Praca w KSID:
    1. nie wolno logować się do KSID z adresu strony, przesłanej przez innego Użytkownika drogą elektroniczną (np. w wiadomości e-mail, wiadomości w komunikatorze internetowym lub portalach społecznościowych);
    2. nie należy logować się do KSID z komputera, na którym jest już zalogowany inny Użytkownik;
    3. po zalogowaniu do KSID nie należy pozostawiać komputera bez nadzoru, w szczególności należy zablokować do niego dostęp;
    4. należy zwracać uwagę na komunikaty pojawiające się w oknie przeglądarki oraz nie należy lekceważyć komunikatów o zaistniałych zagrożeniach wysyłanych przez systemy zabezpieczające komputer;
    5. po zakończeniu pracy należy wylogować się z KSID;
    6. nie powinno się korzystać z KSID w miejscach publicznych, np. korzystając z kafejek internetowych lub logując się za pośrednictwem ogólnie dostępnych, niezabezpieczonych sieci Internet.
  41. Wszelkie zdarzenia, w tym próby logowania do KSID, zarówno udane jak i nieudane są rejestrowane.
  42. Wszystkie czynności wykonywane po zalogowaniu do KSID są rejestrowane.
  43. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie bierze odpowiedzialności za stan systemu operacyjnego urządzeń stacjonarnych lub mobilnych Użytkownika, na których loguje się on do KSID, w szczególności za nieuprawniony dostęp i działania będące wynikiem działania złośliwego oprogramowania komputerowego bądź niezabezpieczenia go przez Użytkownika.

Regulamin ochrony danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE informuję, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z siedzibą w Warszawie (02-247) przy ul. Marcina Flisa 2.
  2. Z Administratorem danych można się skontaktować poprzez adres mailowy kancelaria@ulc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
  3. Z Inspektorem Ochrony Danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania Pani/Pana danych osobowych, w szczególności w zakresie korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem, poprzez adres mailowy daneosobowe@ulc.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
  4. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych jest: art. 6 ust. 1 lit. c RODO, tj. przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Prezesie w związku z prowadzeniem przez Prezesa ULC rejestru operatorów bezzałogowych systemów powietrznych w myśl rozporządzenia (UE) 2019/947 w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
  5. Pani/Pana dane przetwarzane są w celu spełnienia przez Prezesa ULC wymagań art. 14 rozporządzenia (UE) 2019/947 w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych. Dane będą przetwarzane do celów realizacji działań w zakresie nadzoru, zarządzania nimi i ich monitorowania zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/947.
  6. Pani/Pana dane osobowe zostaną udostępnione Polskiej Agencja Żeglugi Powietrznej w związku z możliwością przeprowadzenia w systemie drony.gov.pl procesu zarejestrowania informacji o zamiarze wykonania lotu bezzałogowym statkiem powietrznym.
  7. Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępnione służbom porządku publicznego (w szczególności: Policji, Służbie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu), właściwym organom o których mowa w art. 74 rozporządzenia UE 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w związku z obowiązkiem udostępniania i wymiany tych danych.
  8. Pani/Pana dane będą przechowywane do momentu wygaśnięcia obowiązku przechowywania danych wynikającego z przepisów, tj. przez okres 5 lat.
  9. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do swoich danych osobowych, prawo żądania ich sprostowania oraz ograniczenia ich przetwarzania.
  10. Przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych osobowych, jeżeli dane osobowe nie są niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane.
  11. W zakresie udostępnienia danych przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
  12. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
  13. Pani/Pana dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Regulamin Użytkownika – część II

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

  1. Regulamin określa warunki świadczenia następujących usług cyfrowych dla BSP:
    1. Usługa „Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Kreator misji KSID” pozwalająca na planowanie lotów BSP na obszarze całego kraju, wspierająca użytkownika w określaniu misji zgodnej z obowiązującymi przepisami, w tym dostarczająca informacje o wymaganiach związanych z istniejącymi ograniczeniami w przestrzeni powietrznej. Umożliwia składanie planów misji BSP VLOS i BVLOS w całej polskiej przestrzeni powietrznej FIR Warszawa.
    2. Usługa „Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Trzy obszary DTM Autonomia" dalej zwana Trzy Obszary, zgodnie z definicją zawartą w Załączniku 1, umożliwiająca planowanie zaawansowanych operacji BSP, zapewniająca wykrywanie ich kolizyjności oraz konfliktów z innymi planami misji złożonymi w przestrzeni trzech zdefiniowanych obszarów. Usługa wspiera również użytkownika w realizacji misji, zapewnia w czasie rzeczywistym monitoring trajektorii lotu niektórych BSP oraz dostarcza informacje o położeniu innego ruchu wyposażonego w urządzenia nadające informacje o lokalizacji. Dla Trzech Obszarów, w których funkcjonuje, usługa dostarcza również narzędzie SUP DTM Autonomia do koordynacji planów misji oraz na poziomie taktycznym do monitorowania sytuacji operacyjnej.
    3. Usługa e-SORA (Ocena ryzyka operacji BSP), której celem jest wsparcie Użytkownika w procesie oceny ryzyka operacyjnego oraz w procesie wnioskowania o zezwolenie na operacje w kategorii szczególnej, opierająca się na stworzeniu planu misji dla wnioskowanej operacji w Kreatorze misji KSID.
    4. Usługa e-Learning polegająca na zapewnieniu każdemu zalogowanemu Usługobiorcy bezpłatnego dostępu do materiałów merytorycznych i szkoleń w formie elektronicznej związanych z korzystaniem z Usług dla BSP.
  2. Usługi opisane w pkt 1 powyżej świadczone są za pomocą aplikacji webowej i są bezpłatne.
  3. Szczegółowe postanowienia dotyczące Usług wymienionych w pkt. 1 zostały określone w załącznikach do niniejszego Regulaminu.
  4. Niniejszy Regulamin jest regulaminem świadczenia usług drogą elektroniczną w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  5. Usługi, o których mowa w pkt. 1, świadczone są przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, (dalej: Usługodawca), będącą państwową osobą prawną utworzoną na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, z siedzibą w Warszawie, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa.
  6. Rozpoczęcie korzystania z Usług możliwe jest po wcześniejszym zaakceptowaniu Regulaminu.
  7. Regulamin jest dostępny na stronie internetowej www.drony.gov.pl w zakładce „Warunki użytkowania”.
  8. Usługobiorca jest zobowiązany do przestrzegania postanowień Regulaminu od chwili jego zaakceptowania.
  9. Korzystanie z Usług może się odbywać wyłącznie na zasadach i w zakresie wskazanym w Regulaminie.
  10. Wszelkie prawa do Usługi oraz wszelkie materiały udostępniane i przekazywane w ramach jej realizacji, w tym majątkowe prawa autorskie, prawa własności intelektualnej do jej nazwy, logotypów należą do Usługodawcy lub osób trzecich, a korzystanie z nich może następować wyłącznie za zgodą Usługodawcy wyrażoną w formie pisemnej.
  11. Regulamin i załączniki do niego stanowią całość i nie powinny być interpretowane w oderwaniu od siebie.

ROZDZIAŁ II

Definicje

Użyte w Regulaminie następujące określenia i skróty oznaczają:

  1. Bezzałogowy statek powietrzny (BSP) – oznacza każdy statek powietrzny wykonujący operację lub przeznaczony do wykonywania operacji samodzielnie lub będąc pilotowanym zdalnie bez pilota na pokładzie;
  2. System bezzałogowego statku powietrznego (SBSP) – oznacza bezzałogowy statek powietrzny i wyposażenie do zdalnego sterowania tym statkiem;
  3. Operator – oznacza dowolną osobę prawną lub fizyczną eksploatującą lub zamierzającą eksploatować co najmniej jeden SBSP;
  4. Pilot – oznacza osobę fizyczną odpowiedzialną za bezpieczne wykonanie lotu przez bezzałogowy statek powietrzny poprzez ręczne sterowanie lotem albo - w przypadku gdy bezzałogowy statek powietrzny lata automatycznie - poprzez monitorowanie jego kursu i utrzymywanie zdolności do interwencji i zmiany kursu w każdej chwili;
  5. Rozporządzenie – rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11 czerwca 2019 r. z późn. zm.);
  6. Usługi – usługi wymienione w Rozdziale I pkt. 1 niniejszego Regulaminu;
  7. DTM Autonomia – system obsługujący usługi:
    • „Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Kreator misji KSID”;
    • „Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Trzy obszary DTM Autonomia”.
  8. Scenariusz standardowy – rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „szczególnej”, określonej w art. 5 Rozporządzenia;
  9. Operacja w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) – rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, w której pilot bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie utrzymywać stały kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, co umożliwia temu pilotowi kontrolowanie toru lotu wspomnianego statku względem innych statków powietrznych, osób i przeszkód w celu uniknięcia kolizji;
  10. Operacja poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) – rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, która nie jest wykonywana w zasięgu widoczności wzrokowej;
  11. Strona internetowa – serwis internetowy znajdujący się pod adresem www.drony.gov.pl, za pomocą którego Usługobiorca może korzystać z Usług świadczonych przez PAŻP;
  12. Usługobiorca – pilot lub operator bezzałogowego statku powietrznego korzystający z Usług;
  13. Bezpieczny protokół SSL – to certyfikaty bezpieczeństwa, które zabezpieczają transmisję poufnych danych używanych na stronie internetowej, takich jak loginy, hasła, numery kart kredytowych, dane osobowe oraz inne, przed przechwyceniem przez niepowołane osoby;
  14. KSID – Krajowy System Informacji Dronowej – elektroniczna platforma usług umożliwiająca rejestrację operatorów SBSP wykonujących operacje przy użyciu SBSP, których przepisy prawa zobowiązują do rejestracji oraz umożliwiająca planowanie rożnego rodzaju misji i zapewniająca wsparcie użytkowników w bezpiecznej realizacji lotów w FIR Warszawa, wspierająca użytkownika w przeprowadzeniu oceny ryzyka operacji a także umożliwiająca przechodzenie szkoleń (e-learning) koniecznych do zdobycia certyfikatu kompetencji pilota;
  15. Kreator misji KSID (Kreator) – narzędzie służące do planowania i składania planów misji BSP VLOS i BVLOS w Trzech obszarach oraz w całości polskiej przestrzeni powietrznej, korzystające z cyfrowych danych pochodzących z innych komponentów działających w ramach Usług. Usługa zintegrowana z systemem PansaUTM w zakresie planowania misji w polskiej przestrzeni powietrznej;
  16. Plan misji – zestaw parametrów opisujących plan operacji BSP m.in. takich jak geometria rejonu lotu, czas wykonywania, dane pilota, dane BSP, którym wykonywany będzie lot;
  17. Misja – zaakceptowany plan misji;
  18. PansaUTM – system umożliwiający elektroniczną koordynację lotów bezzałogowych statków powietrznych i cyfrowe zarządzanie wnioskami oraz zgodami na loty w polskiej przestrzeni powietrznej FIR Warszawa;
  19. dFPL – Drone Flight Plan; moduł systemu PansaUTM, służący do planowania misji w polskiej przestrzeni powietrznej;
  20. AMSL – Above Mean Sea Level; wysokość nad uśrednionym poziomem morza;
  21. AGL – Above Ground Level; wysokość nad poziomem gruntu;
  22. FIR Warszawa – (Flight Information Region) rejon informacji powietrznej w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej; FIR Warszawa obejmuje przestrzeń powietrzną nad terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz część przestrzeni powietrznej przydzielonej przez ICAO nad Morzem Bałtyckim zgodnie z granicami określonymi w § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni.

ROZDZIAŁ III

Warunki korzystania z Usług

  1. Usługobiorca uprawniony jest do korzystania z Usług, o których mowa w rozdziale I pkt 1 Regulaminu, pod warunkiem spełnienia wymagań technicznych, o jakich mowa w rozdziale V Regulaminu.
  2. Wszelkie dane, treści, informacje i materiały udostępniane na Stronie internetowej, w tym m.in. filmy, grafiki, logotypy, nazwy a także kolorystyka i układ witryny, są przedmiotem praw własności intelektualnej, w szczególności praw autorskich Usługodawcy lub partnerów Usługodawcy, z którymi Usługodawca zawarł stosowne umowy.
  3. Usługi oraz informacje o nich dostępne są na stronie internetowej www.drony.gov.pl, z wyłączeniem komponentów wchodzących w skład usług, które są przeznaczone wyłącznie dla pracowników PAŻP oraz ULC.
  4. Kontakt z Usługodawcą możliwy jest:
    1. telefonicznie w godzinach 7:00 – 15:00 od poniedziałku do piątku pod numerem telefonu (22) 574 57 75 (opłata za połączenie zgodnie z taryfą operatora),
    2. drogą elektroniczną na adres e-mail: uav-support@pansa.pl,
    3. pisemnie (pocztą) na adres: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa.
  5. Stan systemu, określający przerwy w dostępie do Usług polegające na wystąpieniu awarii lub innego braku możliwości korzystania z jednej lub więcej Usług, dostępny jest na platformie www.drony.gov.pl w zakładce Stan systemu. Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w działaniu jednej lub więcej Usług i za ewentualne szkody wynikłe z przerwy w dostępie do Usług.
  6. Awarie i brak możliwości zapewniania poprawnego funkcjonowania Usług nie uniemożliwiają wykonywania operacji BSP na zasadach ogólnych.

ROZDZIAŁ IV

Zasady korzystania z Usług

  1. Usługobiorca zobowiązuje się do przestrzegania wszelkich zasad określonych w niniejszym Regulaminie wraz z załącznikami, a także w Podręczniku Użytkownika określonym dla każdej z Usług.
  2. W celu korzystania z Usług Usługobiorca zobowiązany jest do założenia konta w systemie „Krajowy Rejestr Informacji Dronowej”.
  3. Usługobiorca zobowiązany jest do nienadużywania Usług, w szczególności nie może ingerować w aplikację webową, ani nie może próbować uzyskać do niej dostępu przy użyciu metody innej niż interfejs usługi i dostarczone przez Agencję instrukcje. Użytkownik może korzystać z Usługi tylko w sposób dozwolony przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa oraz niniejszy Regulamin.
  4. W szczególności Usługobiorca nie może dokonywać dekompilacji kodu źródłowego Aplikacji (zakaz reverse engeneering), kopiowania całości lub części kodu, modyfikowania go lub dostosowywania w celu umożliwienia połączenie Aplikacji z innym programem.
  5. Usługodawca może zawiesić lub zaprzestać świadczenia Usług na rzecz Usługobiorcy, jeśli nie przestrzega on zasad niniejszego Regulaminu. Zawieszenie świadczenia Usług następuje w drodze tymczasowego zawieszenia dostępu do nich na koncie w KSID.
  6. Korzystanie z Usług nie uprawnia Usługobiorcy do nabycia żadnych praw do Usług, w szczególności praw własności intelektualnej ani majątkowych praw autorskich do Usług.
  7. Zabrania się usuwania, zasłaniania lub zmieniania informacji, w tym prawnych wyświetlanych w Usługach z wyjątkiem czynności wynikających z właściwego działania usług.
  8. W związku z rozpoczęciem korzystania przez Użytkownika z Usług, Usługodawca może rozpocząć przesyłanie Usługobiorcy informacji związanych z usługą.

ROZDZIAŁ V

Wymagania i warunki techniczne korzystania z usług

  1. Korzystanie z Usług świadczonych przez Usługodawcę jest możliwe, jeśli sprzęt i oprogramowanie Usługobiorcy spełniają następujące minimalne wymagania techniczne:
    1. korzysta z przeglądarek internetowych Google Chrome od wersji 120, Mozilla Firefox od wersji 102, Apple Safari od wersji 16.0, Microsoft Edge od wersji 120, z włączoną obsługą JavaScriptu;
    2. dostęp do Internetu;
    3. aktywne konto e‐mail.
  2. Usługi nie są przystosowane do korzystania z nich w wersji mobilnej – wymagają użycia komputera.
  3. Strona internetowa jest optymalizowana do rozdzielczości min. 1366 x 768 pikseli.
  4. Połączenie ze Stroną internetową odbywa się z wykorzystaniem bezpiecznego protokołu SSL.
  5. W przypadku jakichkolwiek problemów związanych z funkcjonowaniem usług Użytkownik powinien skontaktować się z Usługodawcą pod adresem e-mail uav-support@pansa.pl, który podejmie odpowiednie kroki, w celu umożliwienia Użytkownikowi prawidłowego korzystania z systemów obsługujących usługi.

ROZDZIAŁ VI

Regulamin dotyczący plików cookies

  1. Do prawidłowego działania Usług niezbędne jest, aby Usługobiorca miał włączony mechanizm obsługi plików cookies w przeglądarce.
  2. Usługobiorca zgadza się na wykorzystanie plików cookies przez stronę internetową www.drony.gov.pl poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
  3. W Usługach wykorzystywane są następujące rodzaje plików cookies:
    1. cookies sesyjne: są to pliki tymczasowe, które pozostają na urządzeniu Usługobiorcy do momentu wylogowania się z aplikacji webowej lub zamknięcia oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    2. cookies trwałe: pozostają na urządzeniu Usługobiorcy przez czas określony w parametrach pliku cookie lub do momentu ich ręcznego usunięcia przez użytkownika. Służą np. do zapamiętywania wyborów dokonywanych przez użytkownika na stronie (np. wybrany język).
    3. cookies niezbędne: to pliki cookies, które są absolutnie konieczne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Obejmują one cookies, które umożliwiają podstawowe funkcje strony, takie jak logowanie się czy dostęp do zabezpieczonych obszarów strony. Bez tych cookies, Usługi nie będą działały poprawnie.
  4. Usługobiorca będzie informowany o wszelkich istotnych zmianach Regulaminu w odniesieniu do wykorzystania plików cookies poprzez odpowiednie komunikaty w naszym systemie.

ROZDZIAŁ VII

Warunki ograniczenia Usług

  1. Usługodawca może przerwać albo w istotnym zakresie ograniczyć świadczenie Usług, jeżeli wymagają tego obowiązujące przepisy prawa lub jeżeli wystąpią inne, niezależne od Usługodawcy okoliczności uniemożliwiające lub istotnie utrudniające świadczenie Usług.
  2. Usługodawca każdorazowo informuje Usługobiorcę o ograniczeniu lub wstrzymaniu świadczenia Usług za pomocą aplikacji webowej lub za pomocą strony internetowej.
  3. Dostęp do Usług może zostać czasowo zawieszony na czas wykonywania prac konserwacyjnych mających wpływ na świadczenie Usług. Usługobiorca może zostać powiadomiony przez Usługodawcę o planowanych pracach konserwacyjnych.

ROZDZIAŁ VIII

Odpowiedzialność i obowiązki Usługodawcy

  1. Usługodawca nie odpowiada za ograniczenia i przerwy w świadczeniu Usług wynikłe z przyczyn niezależnych od Usługodawcy.
  2. Odpowiedzialność Usługodawcy za ewentualne szkody jest wyłączona.
  3. Wszelkie reklamacje związane z realizacją Usług, Usługobiorca może kierować drogą elektroniczną na adres e-mail: uav-support@pansa.pl lub pisemnie (pocztą) na adres: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa.
  4. Usługodawca dołoży należytej staranności i podejmie uzasadnione ekonomicznie starania w celu utrzymania bezpieczeństwa i integralności Usługi oraz danych Usługobiorcy.
  5. Usługodawca dołoży uzasadnionych ekonomicznie starań, aby Usługa była dostępna dwadzieścia cztery (24) godziny na dobę, siedem (7) dni w tygodniu, z wyjątkiem:
    1. planowanych przestojów,
    2. zdarzeń związanych z zaistnieniem siły wyższej,
    3. strajkami lub innymi problemami pracowniczymi (innymi niż związane ze strajkiem pracowników Usługodawcy),
    4. awariami komputerów, usług telekomunikacyjnych, usługodawców internetowych lub obiektów hostingowych lub opóźnień związanych ze sprzętem, oprogramowaniem, serwerami lub systemami zasilania, których działanie pozostaje poza wpływem Usługodawcy.
  6. Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody związane z korzystaniem z Usług przez Usługobiorców.
  7. Usługodawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za dokładność, jakość, integralność, legalność, wiarygodność wszystkich dostarczonych danych. Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za aktualność danych w każdym czasie, z wyjątkiem danych o strefach geograficznych.

Rozdział IX

Odpowiedzialność i obowiązki Usługobiorcy

  1. Usługobiorca jest odpowiedzialny za przestrzeganie niniejszego Regulaminu oraz wszelkie działania swoje i osób, z którymi pozostaje w stosunkach pracy oraz zleceniobiorców.
  2. Usługobiorca ponosi wyłączną odpowiedzialność za działanie SBSP.
  3. Usługobiorca ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie wszystkich obowiązujących przepisów prawa, w szczególności przepisów Rozporządzenia.
  4. Usługobiorca jest odpowiedzialny za wszelkie szkody, w tym powstałe wobec osób trzecich, wynikłe na skutek niewłaściwego korzystania z Usług.
  5. W przypadku wykrycia przez Usługobiorcę nieprawidłowości w działaniu jednej lub więcej Usług, Usługobiorca jest zobowiązany do przekazania informacji o zaobserwowanych nieprawidłowościach do Usługodawcy. Jeśli jest to technicznie możliwe, Usługobiorca powinien przekazać również zrzuty ekranu obrazujące problem.

Rozdział X

Ochrona danych osobowych

  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż Administratorem danych osobowych jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa. Kontakt do Inspektora Ochrony Danych: inspektorochronydanych@pansa.pl
  2. Dane osobowe Usługobiorcy będą przetwarzane w celu zarejestrowania informacji o zamiarze wykonania lotu bezzałogowym statkiem powietrznym w związku koniecznością zapewnienia bezpiecznej, ciągłej, płynnej i efektywnej żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej. Przetwarzanie to jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO), a obowiązek ten wynika z Wytycznych nr 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 1 sierpnia 2023, a także w związku z wykonywaniem zadania realizowanego w interesie publicznym i w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej PAŻP (art. 6 ust. 1 lit. e RODO). Pani/Pana dane osobowe możemy przetworzyć również w celu realizacji komunikacji z osobami zgłaszającymi zamiar wykonania lotu bezzałogowym statkiem powietrznym, a przetwarzanie to jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegającym na zapewnieniu możliwości przekazania istotnych informacji osobom zgłaszającym zamiar wykonania lotu bezzałogowym statkiem powietrznym.
  3. Dane osobowe Usługobiorcy będziemy przetwarzać przez okres realizacji usługi oraz przez okres niezbędny do obrony przed ewentualnymi roszczeniami - 6 lat od momentu usunięcia konta w aplikacji. Dane osobowe jakie zbierzemy na temat Usługobiorcy to: imię i nazwisko, adres zamieszkania, dane działalności, numer pilota nadany przez ULC, numer telefonu oraz informacje o aktualnej lokalizacji (na podstawie GPS).
  4. Dane osobowe Usługobiorcy mogą zostać przekazane dostawcom systemów i usług IT w tym partnerom technologicznym, z którymi współpracuje PAŻP, Urzędowi Lotnictwa Cywilnego, oraz upoważnionym podmiotom na udokumentowany wniosek np. policja. Dane osobowe Usługobiorcy mogą być również przekazywane do instytucji odpowiedzialnych za zapewnienie bezpiecznej żeglugi powietrznej w krajach ościennych w sytuacji, w której lot wykonywany jest w obszarze przygranicznym lub w obszarach / strefach, w których zapewniana jest służba ruchu lotniczego przez taki podmiot (np. kontrola ruchu lotniczego w strefie CTR), jak również podmiotom zarządzającym strefami geograficznymi, jeżeli Usługobiorca składa misję podlegającą wydaniu cyfrowej zgody przezeń.
  5. W zakresie wynikającym z RODO i z ograniczeniami w nim wskazanymi Użytkownik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu.
  6. Użytkownik posiada prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych mieszczącego się przy ulicy Stawki 2 w Warszawie. Więcej informacji dostępnych pod adresem www.uodo.gov.pl
  7. Podanie przez Użytkownika danych osobowych jest dobrowolne lecz niezbędne do zrealizowania Usługi.
  8. Administrator oświadcza, że nie planuje przekazywania danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy. Jeżeli w kontekście określonych Usług sytuacja ulegnie zmianie, Administrator zobowiązuje się zapewnić właściwe środki zabezpieczające przetwarzania danych poza EOG, o których mowa w art. 45 – 49 RODO.
  9. Szczegółowe informacje dotyczące ochrony danych osobowych nieujęte w niniejszym regulaminie, a wynikające z przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), są dostępne na stronie internetowej usługi https://www.pansa.pl/ochrona-danych-osobowych/

Rozdział XI

Postanowienia końcowe

  1. Usługodawca ma prawo, po uprzednim poinformowaniu Usługobiorcy, do jednostronnej zmiany postanowień niniejszego Regulaminu. Zmiany wchodzą w życie z chwilą umieszczenia zmienionego tekstu w Internecie za pośrednictwem Strony internetowej Usługodawcy.
  2. Załączniki stanowią integralną część Regulaminu.
  3. W przypadku, gdy część niniejszego Regulaminu zostanie uznana za nieważną, bezskuteczną lub w inny sposób prawnie wadliwą, pozostała część pozostaje w mocy.
  4. W sprawach nieuregulowanych regulaminem mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Załączniki:

  1. Załącznik nr 1 – Usługa „Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Kreator misji KSID”
  2. Załącznik nr 2 – Usługa „Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę – Trzy obszary DTM Autonomia”
  3. Załącznik nr 3 – Usługa e-SORA
  4. Załącznik nr 4 – Usługa e-learning

Załącznik nr 1 – Usługa „Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Kreator misji KSID”

Rozdział I

Przedmiot Załącznika

  1. Niniejszy Załącznik do Regulaminu określa warunki i zasady korzystania z usługi „Kreator misji KSID” oferowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej za pomocą Aplikacji webowej Usługi Cyfrowe dla Bezzałogowych Statków Powietrznych, znajdującej się pod adresem www.drony.gov.pl.
  2. Usługa „Kreator misji KSID” nie jest usługą do zarządzania lotami BSP, a jedynie usługą wspierającą Usługobiorców w bezpiecznej realizacji lotów, w tym operacji BVLOS.

ROZDZIAŁ II

Definicje

  1. dFPL – Drone Flight Plan; moduł systemu PansaUTM, przeznaczony do planowania misji.
  2. e-ULC / e-rejestracja – Usługa polegająca na cyfrowej obsłudze spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP, takich jak rejestracja, certyfikacja, wydawanie certyfikatów kompetencji, e-learning przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
  3. Szkolenie „Planowanie misji” – szkolenie dostępne w systemie, którego ukończenie przez Usługobiorcę powoduje aktywowanie możliwości korzystania z „Kreatora misji KSID”.
  4. Automatyczna zgoda – akceptacja automatyczna przez system planu misji w oparciu o przeprowadzoną analizę obszaru misji względem obowiązujących ograniczeń w przestrzeni powietrznej.
  5. Manualna weryfikacja – czynność realizowana przez pracowników PAŻP / Zarządzającego strefą polegająca na weryfikacji możliwości realizacji zaplanowanego w plan misji lotu Użytkownika.
  6. SUP DTM ANSP – komponent systemu PansaUTM obsługiwany przez pracowników PAŻP, służący do koordynacji planów lotów BSP.

Rozdział III

Funkcje Usługi

  1. Możliwość planowania lotów aktywowana jest Usługobiorcy po ukończeniu szkolenia e-learningowego „Planowanie misji”, znajdującego się w zakładce „Szkolenia i egzaminy”.
  2. Usługobiorca ma prawo korzystania z funkcji planowania misji BSP VLOS i BVLOS na terenie całej polskiej przestrzeni powietrznej FIR Warszawa.
  3. Usługa zapewnia:
    1. weryfikację kompetencji i uprawnień planującego lot;
    2. sprawdzenie określanych przez Użytkownika kategorii i podkategorii operacji, podstawy wykonania operacji;
    3. parametrów misji, w kontekście dopuszczanych dla danego rodzaju lotu wartości (m.in. wielkość obszaru, wysokość lotu, waga BSP);
    4. analizę obszaru misji ze strefami geograficznymi;
    5. zapewnienie podpowiedzi systemowych, pomagających zaplanować misję tak, aby Użytkownik otrzymał, np. automatyczną zgodę na lot;
    6. dostarczanie informacji o innym zaplanowanych misjach w pobliżu jego obszaru lotu (bezpieczeństwo ruchu lotniczego) oraz podstawowych danych związanych z ryzykiem naziemnym.

Rozdział IV

Zasady korzystania z Usługi

  1. Usługodawca uruchamia Usługę na terenie całej Polski.
  2. Planowanie misji w Kreatorze misji KSID (dalej Kreator), poprzez „Zaplanuj nową misję” dostępną pod adresem www.drony.gov.pl, nie jest jedynym możliwym obecnie dostępnym rozwiązaniem. Nadal możliwe jest korzystanie z systemu PansaUTM poprzez moduł dFPL dostępny pod adresem www.utm.pansa.pl.
  3. Usługobiorca, planując misje, zobowiązany jest do stosowania zasad wykonywania lotów i planowania misji opisanych w szkoleniu e-learningowym „Planowanie misji”, dodatkowo określonych w „Podręczniku Użytkownika”.
  4. W celu skorzystania z Kreatora konieczne jest posiadanie konta w systemie PansaUTM lub jego utworzenie na stronie www.utm.pansa.pl. Następnie Usługobiorca musi dokonać integracji konta z PansaUTM z kontem w systemie KSID, poprzez dedykowany do tego komponent „Integracja z systemem PansaUTM”, dostępny w profilu Pilota.
  5. Dane wprowadzone w systemie KSID (kompetencje Pilota, uprawnienia Operatora, baza BSP) nie są widoczne w module dFPL dostępnym pod adresem www.utm.pansa.pl.
  6. Usługobiorca, który planuje korzystać z obydwu systemów jednocześnie w zakresie składania planów misji, musi uzupełnić wymagane dane w systemie PansaUTM, zgodnie z Podręcznikiem Użytkowania PansaUTM.
  7. Misje planowane w Kreatorze są widoczne w PansaUTM – zarówno w module dFPL, dostępnym pod adresem www.utm.pansa.pl, jak również w aplikacji SUP DTM ANSP.
  8. Misje planowane poprzez moduł dFPL systemu PansaUTM, dostępnego pod adresem www.utm.pansa.pl, nie są widoczne w Kreatorze.

Rozdział V

Zasady planowania lotu VLOS

  1. Usługobiorca planując misje VLOS może utworzyć w jednym planie misji maksymalnie trzy rejony lotów, z zastrzeżeniem maksymalnej ich wielkości łącznej (przewidzianej dla danej kategorii / podkategorii lotu), w którym misje muszą się znaleźć. Jeżeli obszary nie mieszczą się w rejonie, użytkownik otrzymuje stosowne informacje.
  2. Standardowy maksymalny obszar misji VLOS dla kategorii otwartej i szczególnej wynosi 500 metrów. Użytkownik może zaznaczyć w Kreatorze „Większy zasięg strefy”. Wtedy zobowiązany jest do zaznaczenia pola - „Oświadczam, że spełnię warunki określone w przepisach dla lotu VLOS.” Wybranie tej opcji pozwala na zwiększenie obszaru misji do 1 km.
  3. Jeśli Usługobiorca wybrał obserwatora BSP oraz zaznaczył w Kreatorze pole „Większy zasięg strefy” do wykonywania operacji VLOS w kategorii szczególnej NSTS 01-08, maksymalny promień rejonu lotu zwiększa się do 2 km.
  4. Przy wykonywaniu lotu BVLOS w kategorii szczególnej (NSTS 05-08) maksymalny promień strefy wynosi 2 km.

Rozdział VI

Zasady planowania lotu BVLOS

  1. W przypadku składania misji BVLOS
    1. Każdy lot BVLOS wymaga złożenia planu misji. Część zgłoszonych misji BVLOS procedowana jest automatycznie przez system, część wymaga weryfikacji manualnej. Użytkownik otrzymuje w systemie stosowne informacje podczas planowania misji.
    2. Plany misji BVLOS należy zgłaszać najpóźniej 6 godzin przed planowanym czasem wykonania operacji, z zastrzeżeniem planów misji, które wymagają weryfikacji manualnej. W tym przypadku Usługobiorca, składający plan misji wymagający weryfikacji manualnej, zobowiązany jest do złożenia go na 24h przed planowaną datą realizacji, uwzględniając wystąpienie pomiędzy złożeniem planu misji a jego realizacją jednego dnia roboczego.
    3. W przypadku planowania misji BVLOS w Trzech Obszarach obowiązują inne zasady, opisane w stosownym Załączniku Regulaminu („Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę” – „Trzy obszary DTM Autonomia").
    4. Maksymalny czas trwania planu misji wynosi 12 godzin.
  2. W przypadku planowania misji na podstawie zezwolenia na wykonanie operacji w kategorii „szczególnej”, parametry misji muszą być zgodne z wydanym zezwoleniem dostępnym w module e-ULC:
    1. Plan misji musi zostać wysłany do akceptacji nie później niż 72 godziny przed planowanym terminem rozpoczęcia lotów. Kolejne plany misji, składane w oparciu o dane zezwolenie na operację, mogą być wysyłane z innym wyprzedzeniem czasowym, jeżeli przy wydaniu pierwszej zgody na lot zostało to określone przez PAŻP.
    2. Rejon planowanych lotów nie może być większy oraz nie może znajdować się w innej lokalizacji niż pozwalają na to parametry zezwolenia na operacje wydanym przez Prezesa ULC.
    3. W komponencie “Wiadomość do PAŻP lub do Zarządzającego” (4 krok kreatora misji), należy podać numer zezwolenia na operacje wydanego przez Prezesa ULC, a jego treść w formie pliku PDF musi zostać załączona do planu misji.

Rozdział VII

Obowiązki i odpowiedzialność Usługobiorcy

  1. Pilot jest odpowiedzialny za przeprowadzenie lotu w sposób bezpieczny, zgodny z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, zasadami lotów, Regulaminem i niniejszym Załącznikiem.
  2. Po akceptacji planu misji, Usługobiorca otrzymuje warunki realizacji lotu a w nich zasady lotu oraz ewentualne informacje dodatkowe w wiadomości od Zarządzającego/PAŻP. Usługobiorca jest zobowiązany każdorazowo do zapoznania się z warunkami lotu a w przypadku otrzymania wiadomości do zaznaczenia w systemie, że zapoznał się z nią.
  3. Usługobiorca planując realizację lotu w oparciu o otrzymaną zaakceptowaną misję, przed rozpoczęciem lotu powinien w aplikacji DroneTower wybrać tę misję i dokonać check-in.
  4. Usługobiorca odpowiada za ostateczne określenie parametrów misji. System, w niektórych przypadkach planowania misji BVLOS, generuje - w oparciu o podane przez użytkownika parametry - propozycję obszaru lotu, która może być zmieniona przez Usługobiorcę.

Rozdział VIII

Obowiązki Usługodawcy

  1. Usługodawca zobowiązany jest do zapewnienia dostępu do Usługi od dnia 01 lipca 2024r.
  2. W ramach zapewniania Usługi, Usługodawca zapewnia:
    1. wsparcie Usługobiorcy w zaplanowaniu misji zgodnie z obowiązującym prawem;
    2. analizę planu misji ze strefami geograficznymi lub innymi znanymi systemowi ograniczeniami w przestrzeni powietrznej;
    3. dane o innych zaakceptowanych misjach w pobliżu misji Usługobiorcy;
    4. warunki realizacji zaakceptowanej misji, w tym zasady wykonywania lotów oraz ewentualne informacje dodatkowe w wiadomości od Zarządzającego/PAŻP.
  3. Usługodawca może zapewniać prognozowane dane meteorologiczne, o ile misja zaplanowana jest w przedziale czasowym, dla którego system posiada stosowne informacje. Informacje te pełnią jedynie rolę wspierającą Pilota w procesie przygotowania i realizacji lotu. Pilot jest zobowiązany do zapoznania się z faktycznie panującymi warunkami i do nich dostosowywać lot.

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

  1. Postanowienia niniejszego Załącznika nie zastępują postanowień Regulaminu i nie mogą być interpretowane w oderwaniu od niego.
  2. Usługodawca i usługobiorca będą dążyć do rozwiązania sporów powstałych w ramach korzystania z Usługi polubownie.

Załącznik nr 2 - Usługa „Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę – Trzy Obszary DTM Autonomia"

Rozdział I

Przedmiot Załącznika

  1. Niniejszy Załącznik do Regulaminu określa warunki i zasady korzystania z usługi „Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę – Trzy Obszary DTM Autonomia" zapewnianej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej za pomocą Aplikacji webowej, znajdującej się pod adresem https://www.drony.gov.pl.
  2. Usługa „Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę” nie jest usługą zarządzającą lotami BSP, a jedynie usługą wspierającą Usługobiorców w zaplanowaniu operacji BSP, w przygotowaniu się do lotu oraz w bezpiecznej ich realizacji.

ROZDZIAŁ II

Definicje

  1. ADS-B – Automatic Dependent Surveillance–Broadcast urządzenie transmitujące w czasie rzeczywistym dane na temat aktualnej pozycji (pozycja oraz wysokość) statku powietrznego w przestrzeni powietrznej.
  2. SUP DTM Autonomia – komponent Usługi obsługiwany przez pracowników PAŻP spełniający następujące funkcje:
    1. koordynację planów misji w Trzech Obszarach;
    2. monitoring sytuacji operacyjnej;
    3. monitoring infrastruktury ADS-B;
    4. zarządzanie informacjami lokalnymi oraz ograniczeniami w Trzech obszarach.
  3. Tracker – urządzenie zainstalowane w lub na BSP transmitujące sygnał w standardzie ADS-B.
  4. Trzy Obszary – tereny objęte działaniem Usługi, wyłonione w konkursie, których laureatami są:
    • Konsorcjum - gmina Nadarzyn oraz gmina Lesznowola;
    • Konsorcjum - gmina Lublin oraz gmina Jastków;
    • Konsorcjum - miasto Gliwice, gmina Pilchowice, gmina Sośnicowice, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia;
    Granice Trzech Obszarów zostały opublikowane jako strefy geograficzne typu DRA-R i są dostępne do podglądu w Usłudze w warstwie "dane przestrzenne”. Obszar geograficzny Trzech Obszarów obejmuje głównie wybrane fragmenty w/w gmin i miast.
  5. Usługa – w rozumieniu niniejszego załącznika oznacza usługę „Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Trzy obszary DTM Autonomia”;
  6. Przestrzeń lotu – zdefiniowany przestrzennie i czasowo obszar, w którym operator systemu bezzałogowego statku powietrznego planuje wykonać operację BSP.
  7. Obszar przestrzeni lotu – rzut przestrzeni lotu na powierzchnię Ziemi.
  8. Przestrzeń bezpieczeństwa – przestrzeń powietrzna wykraczająca poza przestrzeń lotu, w której stosuje się procedury bezpieczeństwa.
  9. Obszar przestrzeni bezpieczeństwa – rzut przestrzeni bezpieczeństwa na powierzchnię Ziemi.
  10. Przestrzeń operacyjna – połączenie przestrzeni lotu i przestrzeni bezpieczeństwa.
  11. Bufor ryzyka naziemnego – obszar nad powierzchnią Ziemi, który otacza przestrzeń operacyjną i który został określony w celu zminimalizowania ryzyka dla osób trzecich znajdujących się na powierzchni w przypadku opuszczenia przez bezzałogowy statek powietrzny przestrzeni operacyjnej.
  12. Strefa geograficzna – część przestrzeni powietrznej wyznaczona przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemów.
  13. DRA-R – strefa geograficzna ograniczona wyznaczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.
  14. Zarządzający – podmiot zarządzający strefą geograficzną, dla której określono konieczność uzyskania od Zarządzającego zgody na lot i który posiada narzędzia do cyfrowej koordynacji planów misji, zintegrowane z Usługą.
  15. Kolizja – jakiekolwiek przenikanie się obszarów lotów różnych planów misji (analizowane w granicach poziomych oraz pionowych) z równocześnie nakładającym się na siebie – choćby minimalnie - czasem aktywacji obu misji.
  16. Konflikt – wystąpienie sytuacji kolizji wraz z oceną, że takie dwie misje nie mogą być realizowane w tym samym czasie. W takim przypadku, gdy dla planowanej misji określony zostanie konflikt z inną zgłoszoną wcześniej zaakceptowaną misją, Usługa nie pozwala na złożenie takiej misji. W Trzech Obszarach za konfliktowe misje określa się następujące przypadki:
    • misja BVLOS z misją BVLOS;
    • misja VLOS z misją BVLOS, za wyjątkiem przypadku, gdy kolizja występuje pomiędzy misją VLOS, a wyłącznie określonym w innej misji obszarem startu lub lądowania dla trasowego lotu BVLOS.

Rozdział III

Komponenty Usługi

  1. Usługobiorca ma prawo korzystania z komponentów Usługi „Zaawansowane loty bezzałogowych statków powietrznych na szeroką skalę – Trzy obszary DTM Autonomia", zapewniających wsparcie Usługobiorcy w planowaniu misji BSP na terenie Trzech Obszarów objętych wdrożeniem usługi oraz w ich realizacji.

Rozdział IV

Zasady planowania lotu

  1. System aktywuje Usługobiorcy funkcję planowania lotów po ukończeniu szkolenia e-learningowego „Planowanie misji”, znajdującego się w zakładce „Szkolenia i egzaminy”.
  2. Podczas planowania lotów VLOS w Trzech Obszarach Usługobiorca zobowiązany jest do stosowania poniższych zasad:
    1. Do wysokości 50 metrów AGL Usługobiorca nie ma obowiązku złożenia planu misji. Powyżej tej wysokości plan misji musi zostać złożony przy wykorzystaniu Kreatora misji KSID, poprzez funkcję planowania misji znajdującej się pod adresem www.drony.gov.pl.
    2. Plany misji powyżej 50 metrów AGL są rozpatrywane automatycznie lub manualnie, w zależności od wskazanego czasu trwania misji. Szczegółowe zasady zostały zawarte w „Podręczniku Użytkownika usługi Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę – Trzy Obszary DTM Autonomia" (dalej Podręcznik Użytkownika) lub/i w szkoleniu e-learningowym.
    3. W przypadku planowania lotów BVLOS w Trzech Obszarach, Użytkownik jest zobowiązany do złożenia planu misji wyłącznie przy wykorzystaniu Kreatora misji KSID, poprzez funkcję planowania misji, znajdującą się pod adresem www.drony.gov.pl. Plany misji znajdujące się w Trzech Obszarach, które zostaną złożone w komponencie dFPL systemu PansaUTM, będą odrzucane.
  3. Każdy planowany lot BVLOS w Trzech Obszarach wymaga złożenia planu misji. Misje są akceptowane automatycznie, o ile nie zostaje przekroczony parametr maksymalnego dopuszczonego czasu misji lub maksymalnej wysokości lotu określonej dla zgód automatycznych.
  4. Usługobiorca może zawnioskować o nadanie dla swojej misji priorytetu. W takim wypadku misja trafi do manualnego procedowania przez SUP DTM Autonomia.
  5. W przypadku napisania wiadomości do PAŻP/Zarządzającego, każda misja podlega weryfikacji manualnej.

Rozdział V

Obowiązki i odpowiedzialność Usługobiorcy

  1. Usługobiorca będący pilotem jest odpowiedzialny za przeprowadzenie lotu w sposób bezpieczny, zgodny z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, zasadami lotów, Regulaminem i niniejszym Załącznikiem.
  2. Po akceptacji planu misji, Usługobiorca otrzymuje warunki realizacji lotu a w nich zasady lotu oraz ewentualne informacje dodatkowe w wiadomości od Zarządzającego/PAŻP. Usługobiorca jest zobowiązany każdorazowo do zapoznania się z warunkami lotu, a w przypadku otrzymania wiadomości, do zaznaczenia w systemie, że zapoznał się z nią.
  3. Usługobiorca odpowiada za ostateczne określenie parametrów misji. System, w niektórych przypadkach planowanych misji BVLOS, generuje - w oparciu o podane przez Usługobiorcę parametry - propozycję obszaru lotu, który może być zmieniony przez Usługobiorcę.
  4. Podczas wykonywania misji w Trzech Obszarach, Usługobiorca zobowiązany jest do stosowania ustanowionych wymagań opublikowanych w opisie stref geograficznych, jak również zawartych w Podręczniku Użytkownika usługi Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę – Kreator misji KSID” (dalej “Podręczniku Użytkownika”).
  5. Usługobiorca, planując realizację lotu w oparciu o otrzymaną zaakceptowaną misję, musi:
    1. przed rozpoczęciem lotu w aplikacji DroneTower wybrać tę misję i dokonać check-in. Po zakończeniu operacji powinien odpowiednio zgłosić jej zakończenie.
    2. lub skorzystać z komponentu Usługi - modułu „Realizacja misji w obszarach DTM Autonomia” i przed planowanym startem aktywować misję (opcja „Aktywuj misję”), a następnie poinformować o jej zakończeniu (opcja „Zakończ misję”).
  6. Jeżeli Usługobiorca wyposażył swoje BSP w tracker ADS-B, dodał w systemie do BSP tę informację, podając przy tym prawidłowo jego numer, który jest nadawany przez urządzenie, a następnie wybrał ten BSP planując misję, to system skoreluje informacje nadawane przez tracker dotyczące pozycji BSP z realizowaną misją. System będzie monitorował położenie BSP względem przypisanego do misji obszaru lotu i w przypadku, gdy BSP go opuści, wyświetli stosownie tę informację zarówno na mapie, jak również wyświetli Usługobiorcy komunikaty o potencjalnych nieprawidłowościach.
  7. BSP wyposażone w tracker oraz załogowe statki powietrzne posiadające urządzenia nadające informacje w protokole ADS-B, znajdujące się w Trzech Obszarach, są widoczne na mapie w module „Realizacja misji w obszarach DTM Autonomia”, o ile znajdują się na wysokości, na której odbiorniki ADS-B PAŻP są w stanie pozyskiwać tego typu informacje (pokrycie sygnału). Wykrywanie statku powietrznego nadającego w protokole ADS-B zależy również od miejsca, w którym w danym momencie się znajduje, panujących warunków atmosferycznych i działania infrastruktury trackingowej PAŻP (odbiorniki). Standardowo system wykrywa w/w statki powietrzne najpóźniej na wysokości 50 metrów AGL, z uwzględnieniem sytuacji, które opisano powyżej.
  8. Zasady realizowania lotów BSP z trackerem ADS-B opisane są w „Podręczniku Użytkownika” oraz mogą znaleźć się dodatkowo w szkoleniu e-learningowym.

Rozdział VI

Obowiązki Usługodawcy

  1. Usługodawca zobowiązany jest do zapewnienia dostępu do Usługi od dnia 01 lipca 2024r.
  2. W ramach świadczenia Usługi w Trzech Obszarach, Usługodawca zapewnia:
    1. wsparcie Usługobiorcy w zaplanowaniu misji zgodnie z obowiązującym prawem;
    2. analizę planu misji ze strefami geograficznymi lub innymi znanymi systemowi ograniczeniami w przestrzeni powietrznej;
    3. dane o innych zaakceptowanych misjach w pobliżu misji użytkownika;
    4. warunki realizacji zaakceptowanej misji, w tym zasady wykonywania lotów;
    5. analizę planów misji pod kątem wykrywania ich kolizyjności między sobą oraz określania konfliktów. W przypadku stwierdzenia konfliktu planowanej misji względem innej zaakceptowanej misji, system nie pozwoli Usługobiorcy na jej zgłoszenie;
    6. informacje o lokalizacji statków powietrznych, wyposażonych w urządzenia nadające informacje o ich położeniu (poprzez użycie protokołu ADS-B);
    7. wsparcie Usługobiorcy w realizacji misji poprzez zapewnianie w czasie rzeczywistym monitoringu trajektorii lotu BSP względem zaplanowanego obszaru misji, o ile BSP jest wyposażony w odpowiednie urządzenie trackingowe, są one poprawnie dodane przez Użytkownika w systemie jako wyposażenie dodatkowe BSP oraz bezzałogowy statek powietrzny znajduje się na wysokości, na której odbiorniki ADS-B PAŻP są w stanie pozyskiwać tego typu informacje, w tym w szczególności: zasięg urządzeń odbiorczych, siłę nadawania sygnału przez nadajniki, warunki meteorologiczne;
    8. informacje o innych zgłoszonych, realizowanych operacjach BSP;
    9. dane na temat przeszkód terenowych wraz z informacją na temat daty pozyskania tych informacji;
    10. wsparcie Usługobiorcy w bezpiecznej realizacji lotu pod kątem ryzyka naziemnego poprzez dostarczanie informacji związanych z występującą gęstością zaludnienia (warstwa mapy) oraz dotyczących lokalnych informacji przestrzennych, związanych z występującymi na terenie Trzech Obszarów miejscami, charakteryzującymi się potencjalną możliwością wystąpienia skupisk ludności.
  3. Usługodawca może zapewniać prognozowane dane meteorologiczne, o ile misja zaplanowana jest w przedziale czasowym, dla którego system posiada stosowne informacje. Informacje te pełnią jedynie rolę wspierającą Pilota w procesie przygotowania i realizacji lotu. Pilot jest zobowiązany do zapoznania się z faktycznie panującymi warunkami i do nich dostosowywać lot.

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

  1. Postanowienia niniejszego Załącznika nie zastępują postanowień Regulaminu i nie mogą być interpretowane w oderwaniu od niego.
  2. Usługodawca i Usługobiorca będą dążyć do rozwiązania sporów powstałych w ramach korzystania z Usługi polubownie.

Załącznik nr 3: Usługa e-SORA (Ocena ryzyka operacji BSP)

Rozdział I

Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy Załącznik do Regulaminu określa zasady korzystania z usługi e-SORA oferowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
  2. Usługa e-SORA wspiera dwie strony procesu związanego z uzyskiwaniem zezwoleń na operacje w kategorii szczególnej. Z jednej strony wspiera Usługobiorcę (Operatora, Wnioskodawcę) w przeprowadzaniu procesu oceny ryzyka operacyjnego metodologią SORA oraz w uzupełnianiu dokumentacji niezbędnej do uzyskania zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej” zgodnie z art. 5 Rozporządzenia. Z drugiej strony daje możliwość wsparcia pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego w analizie i interpretacji ryzyka wnioskowanej operacji poprzez dokładne dane z rzetelnych źródeł.
  3. Usługa e-SORA nie stanowi pełnej oceny ryzyka i nie zastępuje jej w postępowaniach przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego i innymi organami.
  4. Usługa jest oferowana wyłącznie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Rozdział II

Definicje

Do celów niniejszego Załącznika stosuje się definicje zawarte w Regulaminie.

Stosuje się również poniższe definicje:

Rozdział III

Obowiązki i uprawnienia Usługodawcy

  1. Usługodawca umożliwia bezpłatny dostęp do usługi e-SORA na zasadach i w zakresie określonym w niniejszym Załączniku.
  2. W przypadku stwierdzenia, że Usługobiorca dopuszcza się działań zabronionych prawem, Regulaminem, Załącznikiem albo naruszających zasady współżycia społecznego lub godzących w usprawiedliwiony interes Usługodawcy, a w szczególności jego dobre imię, może on podjąć wszelkie prawem dozwolone działania, w tym ograniczyć możliwość korzystania przez Użytkownika z usługi e-SORA.
  3. Usługodawca udostępnia Aplikację webową / platformę, w ramach której użytkownik po zalogowaniu i podaniu parametrów lotu otrzyma informację dla planowanej operacji o klasie ryzyka naziemnego, klasie ryzyka w przestrzeni powietrznej i poziomie SAIL w obszarze operacyjnym oraz parametrach ryzyka w przestrzeni i obszarze przyległym.
  4. Parametry lotu niezbędne do określenia przez Usługobiorcę to:
    1. Rodzaj operacji
    2. Pilot (uprawnienia pilota)
    3. Dodatkowa załoga
    4. Model i konfiguracja BSP
    5. Kategoria lotu
    6. Cel lotu
    7. Opis celu lotu
    8. Lokalizacja obszaru operacyjnego
    9. Wysokość lotu
    10. Max. prędkość planowana operacyjna
    11. Czas reakcji pilota/automatu
    12. Bufor ryzyka naziemnego
    13. Informacje o sytuacjach niestandardowych (czy obszar operacyjny jest obszarem kontrolowanym, czy lot odbywa się nad zgromadzeniem osób, czy w obszarze przyległym będzie znajdowało się zgromadzenie osób, czy przestrzeń operacyjna jest nietypowa)
    14. Informacja czy środki ograniczające ryzyko zostały zastosowane, jeśli tak, należy podać metodę, opis oraz w niektórych przypadkach dodać załącznik z dowodami spełnienia wymagań.
    15. Informacje o spełnieniu wymagań TMPR
  5. Usługodawca nie jest odpowiedzialny za aktualność danych w każdym czasie. Dane Usługodawcy podlegają cyklicznej aktualizacji minimum co roku.
  6. Usługodawca nie daje gwarancji uzyskania zezwolenia na operacje w kategorii szczególnej, dzięki wygenerowanemu wnioskowi o zezwolenie na operacje w kategorii szczególnej oraz ocenie ryzyka operacyjnego SORA, uzyskanie zezwolenia jest zależne od informacji dostarczonych przez użytkownika o spełnieniu wymagań dotyczącego wyznaczonego poziomu ryzyka operacyjnego. Decyzję o wydaniu zezwolenia na operacje podejmuję Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Rozdział IV

Obowiązki i uprawnienia Usługobiorcy

  1. Korzystanie z usługi e-SORA jest dobrowolne, bezpłatne i dostępne dla wszystkich użytkowników po założeniu konta i zalogowaniu się na nie.
  2. Użytkownik może w dowolnym czasie zaprzestać z korzystania z usługi e-SORA.
  3. Użytkownik jest uprawniony do korzystania z zasobów usługi e-SORA wyłącznie na użytek własny i reprezentowanego przez siebie operatora BSP. Usługodawca nie wyraża zgody na używanie zasobów i funkcji usługi e-SORA w celu prowadzenia przez Usługobiorcę działalności, która naruszałaby interes Usługodawcy.
  4. Zabronione jest korzystanie przez Usługobiorcę z usługi e-SORA w sposób naruszający przepisy prawa, dobre obyczaje, dobra osobiste osób trzecich lub uzasadnione interesy Usługodawcy.
  5. Usługobiorca odpowiedzialny jest za weryfikację poprawności danych uzyskanych za pomocą usługi e-SORA.

Rozdział V

Ograniczenia systemowe

  1. Moduł wspiera przeprowadzanie oceny ryzyka metodologią SORA dla operacji, których maksymalna wysokość przestrzeni lotu wynosi do 1000 m AGL.
  2. Moduł wspiera przeprowadzanie oceny ryzyka metodologią SORA dla operacji, których obszar operacyjny mieści się w okręgu o promieniu 100 km, w którym został wpisany obszar operacyjny.
  3. Wniosek z oceną ryzyka metodą SORA przeprowadzoną w systemie można opracować dla operacji, które mają poziom pewności i integralności oceny ryzyka operacyjnego nie większy niż SAIL IV.
  4. Przewodniki OSO opracowane są dla wymagań określonych do poziomu pewności i integralności ryzyka operacyjnego SAIL o wartości nie większej niż III.
  5. System bazuje na informacjach statystycznych, niestandardowe informacje dotyczące ryzyka naziemnego użytkownik musi dostarczyć sam, korzystając z danych niepochodzących z Usługi.
  6. System wyznacza poziom ryzyka operacyjnego oraz określa wymagania jakie użytkownik musi spełnić na danym poziomie w danych warunkach operacyjnych. Informacje o spełnieniu tych wymagań musi dostarczyć użytkownik.
  7. Dane dotyczące ryzyka naziemnego aktualizowane są co najmniej raz w roku.

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

  1. Postanowienia niniejszego Załącznika nie zastępują postanowień Regulaminu i nie mogą być interpretowane w oderwaniu od niego.
  2. Usługodawca i Usługobiorca będą dążyć do rozwiązania sporów powstałych w ramach korzystania z Usługi e-SORA polubownie.

Załącznik nr 4: Usługa e-learning

Rozdział I

Przedmiot regulaminu

Niniejszy Załącznik do Regulaminu określa warunki i zasady korzystania z usług szkoleniowych świadczonych za pomocą Usługi e-learning (zwanej dalej „Usługa e-learning”) oferowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (dalej „Usługodawca”) za pomocą Aplikacji webowej dostępnej na stronie internetowej www.drony.gov.pl.

Rozdział II

Prawa autorskie

  1. Wszelkie zdjęcia, teksty, wykresy, opracowania, programy szkoleniowe i wszystkie inne materiały zamieszczone na stronach podlegają ochronie prawnoautorskiej i ich wykorzystywanie możliwe jest wyłącznie na zasadach określonych przepisami prawa i w niniejszym Regulaminie.
  2. Nie jest dozwolone rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych w Usłudze e-learning przez jej Użytkowników.

Rozdział III

Zasady korzystania z Usługi e-learning

  1. Nie jest dozwolone podejmowanie działań powodujących zmiany w sposobie i formie pozycjonowania i prezentowania materiałów na w Usłudze e-learning, jak również podejmowanie jakichkolwiek działań zakłócających funkcjonowanie Usługi e-learning.
  2. Korzystanie przez Usługobiorcę z Usług e-learning jest bezpłatne.

Rozdział IV

Postanowienia końcowe

  1. Postanowienia niniejszego Załącznika nie zastępują postanowień Regulaminu i nie mogą być interpretowane w oderwaniu od niego.
  2. Usługodawca i Usługobiorca będą dążyć do rozwiązania sporów powstałych w ramach korzystania z Usługi e-learning polubownie.