Regulamin usługi E-identyfikacja BSP („CoTuLata.pl”)
Realizując postanowienia Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE , dalej: RODO, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zwana w dalszej części Regulaminu „Usługodawcą”, z siedzibą w Warszawie ul. Wieżowa 8 02-147, Warszawa wprowadza niniejszy Regulamin określający w szczególności rodzaje i zakres świadczonych usług drogą elektroniczną, warunki świadczenia tych usług, w tym wymagania techniczne oraz zakazy dostarczania treści bezprawnych, politykę prywatności, warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną oraz tryb postępowania reklamacyjnego.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
- Regulamin określa warunki świadczenia bezpłatnej usługi E-identyfikacji BSP dostępnej pod adresem internetowym www.cotulata.pl.
- Usługa "e-identyfikacja BSP” ma na celu umożliwienie weryfikacji legalności obserwowanego lotu BSP oraz w przypadku negatywnej weryfikacji lub stwierdzenia zagrożenia umożliwienie użytkownikowi dokonania zgłoszenia do właściwych służb porządku publicznego.
- Usługa skierowana jest do obywateli oraz przedstawicieli właściwych instytucji uprawnionych do szczegółowej weryfikacji informacji o obserwowanym locie BSP i odpowiada w szczególności na potrzeby związane z oczekiwaniami odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny w zakresie obsługi operacji BSP.
- Niniejszy Regulamin jest regulaminem świadczenia usług drogą elektroniczną w znaczeniu art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
- Usługa, o której mowa w ust. 1, świadczona jest przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, zwaną dalej: „Agencją”, będąca państwową osobą prawną utworzoną na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z siedzibą w Warszawie,ul. Wieżowa 8, 02- 147 Warszawa.
- Rozpoczęcie korzystania z Usługi możliwe jest po wcześniejszym zaakceptowaniu Regulaminu.
- Regulamin jest dostępny na stronie internetowej www.cotulata.pl.
- Usługobiorca jest zobowiązany do przestrzegania postanowień Regulaminu od chwili jego zaakceptowania.
- Korzystanie z usługi może się odbywać wyłącznie na zasadach i w zakresie wskazanym w Regulaminie.
- Wszelkie prawa do usługi oraz wszelkie materiały udostępniane i przekazywane w ramach jej realizacji, w tym majątkowe prawa autorskie, prawa własności intelektualnej do jej nazwy, logotypów należą do Usługodawcy lub osób trzecich, a korzystanie z nich może następować wyłącznie w sposób określony i zgodny z Regulaminem.
ROZDZIAŁ II
Definicje
- Usługodawca/PAŻP – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej z siedzibą w Warszawie, przy ul. Wieżowej 8 (02-147 Warszawa)
- Strona internetowa - serwis internetowy znajdujący się pod adresem www.cotulata.pl, za pomocą którego Usługobiorca może korzystać z Usług świadczonych przez PAŻP
- Zwykły Użytkownik – osoba fizyczna dokonująca sprawdzenia obserwowanego lotu BSP
- Zarejestrowany Użytkownik – osoba fizyczna po dokonaniu rejestracji konta w Usłudze E- identyfikacja
- Pracownik Uprawnionej Służby – przedstawiciel instytucji uprawnionej do szczegółowej weryfikacji informacji o obserwowanym locie BSP
- Usługobiorca – osoba posiadająca konto w systemie E-identyfikacja
- System bezzałogowego statku powietrznego (SBSP) oznacza bezzałogowy statek powietrzny i wyposażenie do zdalnego sterowania tym statkiem
- Misja – zaakceptowany plan misji
- Plan misji – zestaw parametrów opisujących plan operacji BSP m.in. takich jak geometria rejonu lotu, czas wykonywania, dane pilota, dane BSP, którym wykonywany będzie lot
- BSP – bezzałogowy statek powietrzny
- Usługa – usługa pn. „e-Identyfikacja BSP” (nazwa marketingowa: „Co tu lata”) wdrażana przez PAŻP
- Check-in operatora – zgłoszenie lotu BSP za pomocą wskazanego przez Agencję systemu teleinformatycznego, zawierające podstawowe dane o prowadzonym locie
- Dane RemoteID – dane pochodzące bezpośrednio z bezzałogowego statku powietrznego dotyczące m.in. bieżących parametrów lotu, informacji o operatorze i numerze identyfikacyjnym BSP, a pozyskane za pomocą transmisji bezprzewodowej (WiFi lub BlueTooth) zgodnie z normą prEN-4709
- Zgłoszenie – informacja dotycząca podejrzenia zaobserwowania nielegalnego/niezgłoszonego/niezgodnego z przepisami lotu BSP
- Operator - oznacza dowolną osobę prawną lub fizyczną eksploatującą lub zamierzającą eksploatować co najmniej jeden SBSP
- Pilot – oznacza osobę fizyczną odpowiedzialną za bezpieczne wykonanie lotu przez bezzałogowy statek powietrzny poprzez ręczne sterowanie lotem albo - w przypadku gdy bezzałogowy statek powietrzny lata automatycznie - poprzez monitorowanie jego kursu i utrzymywanie zdolności do interwencji i zmiany kursu w każdej chwili
- Uprawniona Służba – Instytucja uprawniona do przyjęcia zgłoszenia podejrzenia nielegalnej operacji BSP i podjęcia w tej sprawie interwencji
ROZDZIAŁ III
Warunki korzystania z usług
- Usługobiorca uprawniony jest do korzystania z usług dostępnych w aplikacji internetowej , o których mowa w rozdziale IV Regulaminu, pod warunkiem spełnienia wymagań technicznych, o jakich mowa w rozdziale VI Regulaminu.
- Wszelkie dane, treści, informacje i materiały udostępniane na Stronie internetowej, w tym m.in. filmy, grafiki, logotypy, nazwy a także kolorystyka i układ witryny, są przedmiotem praw własności intelektualnej, w szczególności praw autorskich Usługodawcy lub partnerów Usługodawcy, z którymi Usługodawca zawarł stosowne umowy.
- Informacje o usługach dostępne są na stronie internetowej www.cotulata.pl.
- Kontakt z Usługodawcą umożliwiony jest drogą elektroniczną na adres e-mail: dss.admin@pansa.pl lub pisemnie (pocztą) na adres: ul. Wieżowej 8, 02-147 Warszawa.
- W sprawach związanych z ochroną danych osobowych należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych elektronicznie na adres e-mail: inspektorochronydanych@pansa.pl lub pisemnie na adres: Inspektor Ochrony Danych ul. Wieżowej 8, 02-147 Warszawa.
ROZDZIAŁ IV
Zasady korzystania z usług
- Usługobiorca zobowiązuje się do przestrzegania wszelkich zasad udostępnionych w ramach Usług.
- Usługobiorca zobowiązany jest do nienadużywania Usług, w szczególności nie może ingerować w aplikację webową, ani nie może próbować uzyskać do niej dostępu przy użyciu metody innej niż interfejs usługi i dostarczone przez Agencję instrukcje. Użytkownik może korzystać z Usługi tylko w sposób dozwolony przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa, oraz niniejszy Regulamin.
- Usługodawca może zawiesić lub zaprzestać świadczenia Usługi na rzecz Usługobiorcy, jeśli nie przestrzega on zasad niniejszego Regulaminu.
- Korzystanie z Usług nie uprawnia Usługobiorcy do nabycia żadnych praw do Usług, w szczególności praw własności intelektualnej ani majątkowych praw autorskich do Usług.
- Zabrania się usuwania, zasłaniania lub zmieniania informacji, w tym prawnych wyświetlanych w Usługach z wyjątkiem czynności wynikających z właściwego działania usług.
- W związku z rozpoczęciem korzystania przez Użytkownika z Usługi PAŻP może rozpocząć przesyłanie Usługobiorcy informacji związanych z usługą.
ROZDZIAŁ V
Wymagania i warunki techniczne korzystania z usług
-
Korzystanie z Usług świadczonych przez PAŻP jest możliwe, jeśli sprzęt/system Usługobiorcy spełnia następujące minimalne
wymagania techniczne:
- umożliwia dostęp do przeglądarek internetowych Google Chrome od wersji 114, Mozilla Firefox od wersji 115, Apple Safari od wersji 16.5, Microsoft Edge od wersji 114 lub nowszych z zainstalowanym oprogramowaniem do obsługi Java Scriptu oraz zapewniających obsługę plików cookies;
- umożliwia połączenie ze Stroną internetową z wykorzystaniem bezpiecznego protokołu SSL.
- Strona usługi CoTuLata wykorzystuje jedynie techniczne pliki cookie, w celu zapewnienia poprawnego działania systemu. Pliki te nie są udostepniane podmiotom trzecim.
ROZDZIAŁ VI
Warunki ograniczenia Usług
- Usługodawca może przerwać albo w istotnym zakresie ograniczyć świadczenie Usług, jeżeli wymagają tego obowiązujące przepisy prawa lub jeżeli wystąpią inne, niezależne od Usługodawcy okoliczności uniemożliwiające lub istotnie utrudniające świadczenie Usług.
- Usługodawca każdorazowo informuje Usługobiorcę o ograniczeniu lub wstrzymaniu świadczenia Usług za pomocą aplikacji webowej lub za pomocą strony internetowej.
- Dostęp do Usług może zostać czasowo zawieszony na czas wykonywania prac konserwacyjnych mających wpływ na świadczenie Usług. Usługobiorca zostanie powiadomiony przez Usługodawcę o planowanych pracach konserwacyjnych.
- Usługodawca zastrzega sobie prawo ograniczenia lub zawieszenia świadczenia Usług wobec Usługobiorcy naruszającego Regulamin lub przepisy prawa, a także w przypadkach korzystania z Usług w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami lub ich społeczno-gospodarczym przeznaczeniem.
ROZDZIAŁ VII
Odpowiedzialność i obowiązki usługodawcy
- Usługodawca nie odpowiada za ograniczenia i przerwy w świadczeniu Usług wynikłe z przyczyn niezależnych od Usługodawcy.
- Odpowiedzialność Usługodawcy za ewentualne szkody jest wyłączona.
- Wszelkie reklamacje związane z realizacją Usługi, Usługobiorca może kierować w formie pisemnej na adres Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa lub adres e-mail: dss.admin@pansa.pl.
- Usługodawca dołoży należytej staranności i podejmie uzasadnione ekonomicznie starania w celu utrzymania bezpieczeństwa i integralności Usługi oraz Danych Usługobiorcy.
-
Usługodawca dołoży uzasadnionych ekonomicznie starań, aby Usługa była dostępna dwadzieścia cztery (24) godziny na dobę,
siedem (7) dni w tygodniu, z wyjątkiem:
- planowanych przestojów,
- zdarzeń związanych z zaistnieniem siły wyższej,
- strajkami lub innymi problemami pracowniczymi (innymi niż związane ze strajkiem pracowników Usługodawcy),
- awariami komputerów, usług telekomunikacyjnych, usługodawców internetowych lub obiektów hostingowych lub opóźnien związanych ze sprzętem, oprogramowaniem lub systemami zasilania, których działanie pozostaje poza wpływem Usługodawcy,
- Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody związane z korzystaniem z Usługi przez Usługobiorców.
- Usługodawca zapewnia dostęp do posiadanych informacji o zarejestrowanych w systemach PAŻP lotach BSP. Usługodawca dokłada należytych starań, by dane przedstawione w aplikacji E-identyfikacja były na bieżąco synchronizowane ze zgłoszeniami lotów.
- Usługodawca umożliwia tworzenie kont użytkowników w aplikacji e-identyfikacja w celu monitorowania historii zgłoszeń.
- Na żądanie uprawnionych podmiotów Usługodawca zobowiązany jest do udostępnienia danych zapisanych w systemie E-identyfikacja w szczególności celu weryfikacji legalności wykonanego lotu lub konieczności wyjaśnienia nieprawidłowości z nim związanych.
- Na żądanie uprawnionych podmiotów Usługodawca może udostępnić dane kontaktowe do użytkownika dokonującego zgłoszenia lotu BSP uprawnionym podmiotom w celu złożenia dodatkowych wyjaśnień bądź uzupełnień.
- Dokonanie zgłoszenia obserwowanego lotu BSP do Uprawnionej Służby dokonane w systemie e-identyfikacji jest równoznaczne z nadaniem zgłoszeniu unikalnego numeru identyfikacyjnego i umożliwia niezwłoczne przekazanie dodatkowych informacji ułatwiających wyjaśnienie zdarzenia.
- Samo dokonanie zgłoszenia za pośrednictwem systemu e-identyfikacji nie może być uznawane jako oficjalne zgłoszenie podejrzenia naruszenia obowiązujących przepisów prawnych ani norm społecznych. Nie może też być podstawą jakichkolwiek czynności sądowych czy administracyjnych.
- Jeżeli zgłoszenie dokonane przez Użytkownika za pośrednictwem systemu „E-identyfikacja” nie zostanie potwierdzone wykonaniem telefonu na numer alarmowy 112 – zostanie zarejestrowane w bazie zgłoszeń w celach statystycznych, jednak zostanie bez rozpoznania przez Uprawnioną Służbę.
- Rejestracja Użytkowników możliwa jest za pośrednictwem interfejsu aplikacji.
- Usunięcie konta możliwe jest poprzez kliknięcie linku dostępnego w profilu użytkownika lub poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres uav-support@pansa.pl. Jeżeli przed usunięciem konta Użytkownik dokonał zgłoszenia lotu BSP za pomocą aplikacji CoTuLata, wówczas dane Użytkownika takie, jak numer telefonu, adres e-mail, imię i nazwisko oraz dane zawarte w zgłoszeniu mogą być dalej przetwarzane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej oraz Uprawnioną Służbę w celu wyjaśnienia zgłoszeń użytkownika.
- Jeżeli po zamknięciu konta w Usłudze Użytkownik zdecyduje się na powtórne jego założenie podając w formularzu ten sam numeru telefonu kontaktowego, po reaktywacji konta użytkownika przywrócony zostanie dostęp do historii zgłoszeń dokonanych przed usunięciem konta. Jeśli użytkownik nie dokona reaktywacji konta przez 6 lat od jego zamknięcia dane użytkownika zostaną trwale usunięte.
Odpowiedzialność i obowiązki usługobiorcy
- Usługobiorca jest odpowiedzialny za wszelkie swoje działania związane z Usługą oraz za przestrzeganie niniejszego Regulaminu.
- Usługobiorca jest odpowiedzialny za wszelkie szkody, w tym powstałe wobec osób trzecich, wynikłe na skutek niewłaściwego korzystania przez Usługobiorcę z Usług.
- Usługobiorca korzystający z usługi e-identyfikacji zobowiązany jest do przestrzegania obowiązującego prawa, norm społecznych i obyczajowych.
- W celu przesłania Zgłoszenia w systemie E-identyfikacji niezbędna jest weryfikacja numeru telefonu.
- Zgłoszenie dokonane przez Zweryfikowanego lub Zalogowanego Użytkownika powinno zostać przez niego potwierdzone wykonaniem telefonu na numer alarmowy 112.
- Założenie konta Zarejestrowanego Użytkownika wymaga weryfikacji numeru telefonu kontaktowego za pośrednictwem kodu SMS.
- Założenie konta Pracownika Uprawnionej Służby wymaga weryfikacji służbowego adresu e- mail, znajdującego się w domenie wskazującej na Uprawnioną Służbę.
- Usługobiorca przyjmuje do wiadomości, że dokonanie Zgłoszenia bez potwierdzenia go telefonem na numer 112 nie może być podstawą do wszczęcia czynności wyjaśniających przez Uprawnioną Służbę.
- Dostęp do informacji wysyłanych za pośrednictwem protokołu RemoteID wymaga uruchomienia aplikacji mobilnej i nie jest możliwy z poziomu aplikacji przeglądarkowej.
-
Usługobiorca przyjmuje do wiadomości, że możliwość odbioru informacji za pośrednictwem protokołu RemoteID nie jest
zawsze gwarantowana z uwagi na uzależnienie między innymi od:
- Wyposażenia BSP nadającego informację w formacie RemoteID
- Wyposażenia urządzenia odbiorczego, którym jest smartfon bądź tablet z zainstalowaną aplikacją e-identyfikacji
- Włączenia funkcji wifi bądź bluetooth w urządzeniu odbiorczym, którym jest smartfon bądź tablet z zainstalowaną aplikacją e-identyfikacji
- Odległości urządzenia odbiorczego od BSP
- Prawidłowej konfiguracji nadajnika po stronie BSP
- Zewnętrznych zakłóceń sygnału Bluetooth lub Wifi
- Usługobiorca przyjmuje do wiadomości, że zakres informacji o locie BSP dostępnych dla Zwykłego Użytkownika oraz Przedstawiciela Uprawnionej Służby mogą być różne.
ROZDZIAŁ VIII
Wyłączenie odpowiedzialności za tzw. podgląd technologii/testowy podgląd technologii
- Usługodawca może udostępnić Usługobiorcy Usługę na zasadzie ,tzw. Podglądu technologii/testowego podglądu technologii, co zostanie wyraźnie wskazane w formularzu logowania do Usługi. Korzystanie z Podglądu technologii/testowego podglądu technologii podlega warunkom niniejszego Regulaminu. W przypadku sprzeczności między postanowieniami niniejszego paragrafu Regulaminu a jakąkolwiek inną częścią niniejszego Regulaminu, postanowienia niniejszego paragrafu znajdują pierwszeństwo zastosowania przed innymi postanowieniami Regulaminu. Niezależnie od jakichkolwiek innych postanowień Regulaminu usługi podglądu technologii/podglądu testowego są świadczone “tak jak jest”. Usługodawca nie udziela jakiejkolwiek gwarancji oraz nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z dostępu do systemu i korzystania z niego. Usługobiorca oświadcza, że akceptuje ryzyko związane z możliwą niekompletnością Usług w fazie testowego podglądu technologii i bierze na siebie pełnię odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z błędnego działania Usług.
- Usługodawca gwarantuje, że posiada wszelkie stosowne prawa do systemu.
ROZDZIAŁ IX
Ochrona danych osobowych
- Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż Administratorem danych osobowych osób fizycznych korzystających z usług przewidzianych w regulaminie jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa. Kontakt do Inspektora Ochrony Danych: inspektorochronydanych@pansa.pl
- Dane osobowe Usługobiorcy będą przetwarzane w z celu utworzenie konta Użytkownika w systemie CoTuLata.pl, potwierdzenie swojej tożsamości i wymiana informacji pomiędzy Użytkownikiem i Administratorem związanych z funkcjonowaniem aplikacji. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6, ust. 1, lit. b RODO czyli przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy - jako umowa rozumiany jest Regulamin Usługi E-identyfikacja BSP („CoTuLata.pl”) oraz art. 6, ust. 1, lit. f RODO czyli przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora - zapewnienie komunikacji z użytkownikami systemu i ich jednoznaczna identyfikacja.
- Kategorie przetwarzanych danych osobowych obejmują dane osób fizycznych korzystających z usług przewidzianych w regulaminie, niezbędne do ich realizacji. Zbierane dane mogą obejmować podstawowe dane identyfikacyjne i kontaktowe, takie jak imiona, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu.
- Dane osobowe mogą zostać powierzone dostawcom systemów i usług IT z którymi współpracuje Administrator i zostaną udostępnienie właściwym służbą podczas dokonania zgłoszenia do właściwych służb porządku publicznego zgorzenia lub legalności lotu BSP. W zakresie wynikającym z RODO i z ograniczeniami w nim wskazanymi Usługobiorca posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu.
- Usługobiorca ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych mieszczącego się przy ulicy Stawki 2 w Warszawie. Więcej informacji dostępnych pod adresem www.uodo.gov.pl.
- Podanie przez Usługobiorcę danych osobowych jest warunkiem koniecznym do utworzenia konta w systemie a konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości utworzenia konta Użytkownika.
- Dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usługi oraz przez okres niezbędny do obrony przed ewentualnymi roszczeniami (około 6 lat od zamknięcia konta
- Szczegółowe informacje dotyczące ochrony danych osobowych nieujęte w niniejszym regulaminie, a wynikające z przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), są dostępne na stronie internetowej usługi www.pansa.pl/ochrona-danych-osobowych.
- Administrator oświadcza, że nie planuje przekazywania danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy. Jeżeli w kontekście określonych Usług sytuacja ulegnie zmianie, Administrator zobowiązuje się zapewnić właściwe środki zabezpieczające przetwarzania danych poza EOG, o których mowa w art. 45 – 49 RODO.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe
- Usługodawca ma prawo, po uprzednim poinformowaniu Usługobiorcy, do jednostronnej zmiany postanowień niniejszego Regulaminu. Zmiany wchodzą w życie z chwilą umieszczenia zmienionego tekstu w Internecie za pośrednictwem Strony internetowej Usługodawcy. Wspomniane zmiany nie odnoszą skutku względem Usługobiorców, którzy zawarli umowę przed ich wprowadzeniem, jeżeli na skutek wprowadzenia zmian poszczególni Usługobiorcy rozwiązali ją w terminie 2 tygodni od daty skutecznego doręczenia im nowego brzmienia Regulaminu.
- W przypadku, gdy część niniejszego Regulaminu zostanie uznana za nieważną, bezskuteczną lub w inny sposób prawnie wadliwą, pozostała część pozostanie w mocy.
- W sprawach nieuregulowanych regulaminem mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny , ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną ) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).